Gyökérok elemzés – Helyesen II. rész

Számtalan cikk foglalkozik a gyökérok elemző módszerekkel és egyre több vállalat fordul feléjük. Tapasztalataink szerint a legtöbb szakcikk, tréning anyag a módszerek technikai bemutatására koncentrál, ez azonban nem elegendő helyes alkalmazásukhoz. A következőkben a legegyszerűbb gyökérok elemző módszer, az „Ötször miért” példáján keresztül folytatjuk a leggyakrabban elkövetett hibák bemutatását.
szélmalom
Lépjünk túl a napi szélmalomharcon!

3. A tünetek kezelése

gyökérokA tünetek kezelése csak tűzoltásra alkalmas, a problémák pillanatnyi megoldására, elfedésére. Ezért nagyon fontos, hogy megértsük a „tünetek” és a kiváltó okok közötti különbséget.

Tünet: a kialakult problémából azonnal észlelhető tényezők összessége.

Kiváltó ok: Gyakran a felszín alatt rejtőző alap probléma, melynek megszüntetésével megelőzhetjük a tünetek újbóli kialakulását.

Szemléltetésük talán néhány egyszerű példán keresztül a leghatékonyabb:


Probléma

Tüneti kezelés

Kiváltó ok

Gyakori fejfájás

Aszpirin beszedése

Nem megfelelő táplálkozás, vagy kevés alvás

Olajfolyás

Takarítás

Nem megfelelő tömítőanyag, rendszeres ellenőrzés hiánya

Csapágyhiba

Csere

Kiegyensúlyozatlanság

Nem megfelelően működő műszakátadás

Fegyelmi

Műszakvezető a műszakátadáskor nincs a területen, dokumentál

A rendszer nem teszi szükségessé, hogy az egymást váltó műszakok találkozzanak egymással

Címkenyomtató bizonytalan működése

Címkék előre nyomtatása másik gépen (becsült mennyiségben, külön ember segítségével)

Címkenyomtató gép nem megfelelő használata miatt fokozott tönkremenetel, hiányos karbantartás.

Magas fluktuáció

Új emberek felvétele, magasabb fizetés

Autokratikus vezető irreálisan magas elvárásokkal

Pozitív visszajelzések teljes hiánya



Javaslat:

  • Az „Ötször Miért” elemzés során a Miérteket addig tegyük fel kérdésként, amíg egy rosszul, nem megfelelően működő folyamathoz nem jutunk. Az olyan válaszok, mint „időhiány”, „emberhiány”, „kevés pénz”, „nem megfelelő vezetői elvárás”, „beszállítói hiba” nem elfogadhatóak.
  • Ha megtaláltuk a gyökérokot, legalább két akciót fogalmazzunk meg. Az első akció vonatkozzon a rövid távú megoldásra (tűzoltás), a másik akció célja pedig az, hogy soha többé ne forduljon elő az adott probléma.
Feladat: Írjon három saját példát, ahol a tüneti kezelést és a kiváltó okok megszüntetését egymással szembe állítja.


4. Külső tényezőkre való koncentrálás

A II. Világháború utána a japán gazdaság saját piacán gyűrte le az amerikait, mégpedig az autógyártás, vagy épp az elektronika terén. A japán termékek megállíthatatlanul terjedtek az USA-ban. Mégis, hogyan vélekedett a világ?
  • Olcsóbb munkaerő, -tőke, Yen-Dollár árfolyam – igazságtalan piacGyökérok elemzés
  • Szerencse: A japán autó alacsony fogyasztása az olaj krízis alatt: szerencsés üzleti életciklus
  • 'Japan, Inc.': A japán külügyminisztérium gazdaságközpontú politikája
  • Kultúra: A japán kultúra segíti a hatékonyságot, de nem reprodukálható
  • Technológia: Erős automatizáció (amit nyugatról loptak)
  • Kormányzati politika: USA elleni kereskedelmi gátak, valamint alacsony egészségügyi kiadások
Forrás: Matthias Holweg: The genealogy of Lean production

A legegyszerűbb a külső tényezőket okolni a sikertelenségért. Ki ismerte be, hogy valamiben jobbak a japánok? Feltette-e valaki a kérdést, hogy mi mit tehetünk a nagyobb hatékonyságért, a versenyképességünk növeléséért, a fejlődésért? Hosszú éveknek, évtizedeknek kellett eltelnie, mire útjukra indultak az első kutatások a téma kapcsán.

Nagyon fontos a kiváltó okok elemzése során, hogy ne (vagy ne csak) a külső befolyásoló tényezőkre koncentráljunk. Ezeken sok esetben nem tudunk változtatni, így jobban járunk, ha alkalmazkodunk hozzájuk. Vizsgáljuk meg tudatosan, hogy mi mit tehetnénk a jobb eredmények elérésének érdekében.



Helytelen megközelítés:

raklapos tárolásProbléma: Megnyomódik a termék a tárolás során.

Kérdés: Miért nyomódik meg?

Válasz: A jobb helykihasználtság érdekében most már egy szinttel magasabbra kell a raklapokat pakolni a raktárban. A vezetés így döntött.

Megoldás: Mégse pakoljunk olyan magasra a raktárban, de ezt a vezetés úgy sem engedi meg.

Helyes megközelítés:

Probléma: Megnyomódik a termék a tárolás során.

Kérdés: Miért nyomódik meg?

Válasz: Egy szinttel magasabbra kell a raklapokat pakolni, mint korábban, így nagyobb nyomás nehezedik a külső pozícióban levő termékekre.

Kérdés: Miért nehezedik nagyobb nyomás a termékekre?

Válasz: A nyómóerő (F) nőtt, míg a nyomott felület (A) változatlan maradt.

Megoldás: raklapok kialakításának megváltoztatása, hogy a nyomás nagyobb felületen oszoljon el.

Javaslat: Ha az elemzés során külső, vagyis Ön által nem, vagy csak igen nehezen befolyásolható gyökérokot azonosít, akkor gondolja át újra az elemzést. Nem siklott el véletlen valami felett? Nem határozható meg olyan megoldás, amely nem a külső körülményekre koncentrál, hanem az azokhoz való alkalmazkodást segíti elő?

Az „Ötször Miért” módszert az egyszerű gyökérok kereső technikák között tartják számon. Ám ahhoz, hogy ne csak ismerje, de hatékonyan alkalmazni is tudja valaki, bizonyos szabályokat érdemes betartani. Írásunkban összegyűjtöttük ezek közül a legfontosabbakat, amelyeket betartva, illetve a betartást gyakorlatias oktatásokkal támogatva megtehetjük az első lépéseket a kiváltó okok tudatos feltárása és megszüntetése érdekében.


Ön milyen tapasztalatokkal rendelkezik a témában? Mit gondol, melyek a leggyakrabban elkövetett hibák? Hogyan lehet kezelni őket? Írja meg véleményét!


Péczely CsabaAmennyiben szeretne többet a TPM3-ról, vagy azok eszközeinek alkalmazásáról, kérem, keresse Péczely Csaba vezető TPM és Lean tanácsadót a +36-20/964-4648 telefonszámon vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.


Ha tetszett a cikkünk, tekintse meg tematikus weblapjainkat is:

http://www.lean3.hu/
http://www.muszakidiagnosztika.hu/
http://www.karbantartasfejlesztes.hu/
http://www.stadiumtraineesystem.hu/



Péczely György
ügyvezető igazgató
+3620/330-5545
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium