Fogadjunk, hogy gépkezelői képesek rá!

A nullahibás gyártás eszméje már a múlt század első felében megfogalmazódott.

Ki ismeri legjobban a gépeket? Ki észlelhetné hamarabb a működésükben beállt finom változásokat, mint a gépkezelők? Gondoljunk csak az autónkra. Az ütemezett feladatokon kívül a beavatkozások 98 %-át annak vezetője kezdeményezi. A legtöbb sofőr megérti, hogy a problémák korai felismerése komoly megtakarításokat jelent számára.

Az ipar pontosan tisztában van a megelőző karbantartások fontosságával (függetlenül attól, hogy ez egy TPM-es karbantartás, amelyet egy gépkezelő hajt végre, vagy sem). A legtöbb gyárban a karbantartó részleg azonban a napi tisztításokat és ellenőrzéseket nem tudja felvállalni. A költségekre és árakra irányuló nyomás, az elöregedő géppark és a relatíve alacsony létszám mellett ez nem hogy túlterheltséget okozna, de kivitelezhetetlen! Pedig a megoldás világos:

Ki kell törni a „tűzoltás” ördögi köréből!

Amikor felmerül az operátorok bevonása a karbantartásba, általában kifogások és akadályok hada kerül elő. Elhangzik, hogy ezért fizetik a karbantartókat vagy, hogy így sincs elég idő a termelésre a sok egyéb feladat mellett. Másik gyakori kifogás a karbantartás, a dolgozók, vagy épp a vezetés részéről, hogy az operátorok nem értenek a gépekhez, nem tudják, hogyan kell az egyes a feladatokat elvégezni, esetleg több kárt okoznak, mint hasznot.

Az operátori TPM karbantartásnak egyszerű, józanésszel elvégezhető feladatokat kell tartalmaznia. Sokan ezt képzések nélkül is képesek elvégezni, egy részük el is végzi. Sokan saját maguk tartják karban járművüket is. (Netán otthon villanyt szerelnek, házat építenek, stb.) Ez is azt bizonyítja, hogy képesek elsajátítani és végrehajtani akár bonyolultabb karbantartási feladatokat is.
érzékszervi vizsgálat
1.     ábra Váltóáramú motor érzékszervi diagnosztikája (hőmérséklet)

Példának okáért bízzunk meg egy dolgozót, hogy vizsgálja meg az 1. ábrán látható váltóáramú motort előre meghatározott gyakorisággal. Amennyiben azt tapasztalja, hogy megnőtt a hőmérséklet a hajtás oldalon, úgy valószínűleg csapágyprobléma áll fent. Amennyiben a motortest középső része melegszik,  jó eséllyel túlterheltségről vagy tekercselési problémáról van szó. Ha „hátul” túl magas a hőmérséklet, úgy légáramlási, vagy csapágyazási probléma a legvalószínűbb ok. 

Lefogadom, hogy képes ellenőrizni egy operátor!

Számos gépkezelő már elve rendszeresen rögzít néhány működési paramétert, mint amilyen a nyomás vagy a hőmérséklet. Talán egy szakértő is vet rájuk egy pillantást másnap, ha épp ráér. Ha azonban megtanítjuk az „íródeákokat” az adatok értelmezésére és önálló akciók kezdeményezésére, úgy sok értékes szemmel és füllel gazdagodhatunk a „fronton”. Sok időt, pénzt és idegeskedést takaríthatunk meg a váratlan meghibásodások megelőzésével. Ne várjuk meg, hogy a dolgok katasztrofálissá váljanak!
Egyszerű vizuális oktatási anyag
2.     ábra Egyszerű vizuális oktatási anyag a dolgozók számára

Például a mérőórák feljelölésével, vizuális leírások segítségével megtaníthatjuk a dolgozókat, hogy miért, mit és hogyan lehet ellenőrizni. Ezáltal érdekesebbé válik az ő munkájuk is, és még jobban érzik a termelési teljesítménnyel kapcsolatos felelősségüket.

Lefogadom, hogy egy gépkezelő képes rá!
gumiabroncsos tengelykapcsoló3.     ábra Gumiabroncsos tengelykapcsoló

Sok gyárban megtalálhatók a 3. ábrán látható gumiabroncsos tengelykapcsolók. Egyszerű vizuális ellenőrzéssel megállapítható a csavarok megléte, a gumiabroncs felhólyagosodása, vagy a reteszhornyok sérülése.

Lefogadom, hogy erre is képes egy operátor!

Kétségtelen, hogy vezetői döntés szükséges a gépkezelői karbantartás bevezetéséhez. Ha ez azonban megszületik, akkor kifogásoknak és ellenállásnak nincs helye. Vágjon bele! Készüljenek el a gépkezelői karbantartás tervei a fényképes leírásokkal. Kezdődjenek meg az oktatások és a rendszer bevezetése! Ez minden bizonnyal nyer-nyer szituáció az operátorok, a karbantartás és a gyár számára is.

Lefogadom, hogy az Önök cége is képes rá!


A következő hírlevelünk 2016. januárjában jelenik meg!

pcsAmennyiben szeretne többet a TPM3-ról, vagy azok eszközeinek alkalmazásáról, kérem, keresse Péczely Csaba vezető TPM és Lean tanácsadót a +36-20/964-4648 telefonszámon vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.


Ha tetszett a cikkünk, tekintse meg tematikus weblapjainkat is:

http://www.lean3.hu/
http://www.tpm3.hu/
http://www.karbantartasfejlesztes.hu/
http://www.stadiumtraineesystem.hu/
2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium