TPM3 Series no.40

Sztori: Visszatérés a kőbaltához? Avagy milyen nehezen is változik az emberi gondolkodásmód?

 

Munkánk során számos cég keresett meg minket termelékenység-fejlesztési projektek kapcsán. Mi ilyenkor rendre elmondjuk, hogy nem hiszünk a két-három napos képzések tartós eredményében, abban, hogy egy-két workshoppal meg lehet váltani a világot.

Ellenben hiszünk a rendszerszemléletben és abban, hogy hosszantartó, következetes munkával meg lehet változtatni az emberek gondolkodásmódját, ki lehet alakítani fenntartható rendszereket.

Ennek ellenére néhányan elszörnyednek, amikor elmeséljük, hogy egy teljes TPM bevezetési folyamat általában két-három évnél kezdődik (a szakirodalomban több helyen az öt év is megjelenik). Találkoztunk már a következő kérdéssel is:

„És ha kétszer annyit fizetek érte, megy fél év alatt?”

Gyakran nagy a nyomás a cégeken a piac és az anyavállalat irányából. Érthető, hogy gyorsan kell eredményeket felmutatni, de nem szabad elfelejteni, hogy egy gyár nem csak acélból és egyenletekből épül fel. A következő kis tanulságos történettel szeretném felhívni az Olvasó figyelmét a visszarendeződés és a megszokásokhoz való visszatérés veszélyére.

Egy nagy magyar vállalatnál kb. két és fél éve kezdtük meg a TPM bevezetését. Legutóbbi látogatásunk során beszélgettünk a cég egyik szakemberével, aki elmesélte, hogy az egyik hűtőkondenzátoruknál egy csapágy tönkrement. A javítás igen költséges, mivel a tengely is sérült, amit jobb esetben fel lehet újítani, rosszabb esetben le kell gyártatni valakivel. És a termeléskiesés okozta költségekről még nem is beszéltünk. Megelőző intézkedésként úgy döntöttek, hogy néhány évente ütemezetten kicserélik az összes hűtőkondenzátor csapágyát.

Ezt a megközelítést egy olyan cégnél, aki évek óta TPM-ezik, sehogy sem tudom elfogadni! Képzéseink során rendszeresen bemutatjuk a merev ciklusrend alapú karbantartás alapjául szolgáló kád görbe elmélet kritikáját.

kadgorbe

A kád görbe elmélet tényleg igaz?

A repülőgép alkatrészek tönkremeneteli jellemzőit kutató tanulmány (Nowlan és Heap - 1978) olyan kérdéseket cáfol meg, mint hogy pl. a meghibásodások gyakorisága korfüggő (az esetek 2/3 részében ez nem igaz), vagy, hogy létezik és képesek vagyunk meghatározni azt a határt, amikortól a meghibásodások darabszáma ugrásszerűen megnő. A gondolatmenet alapján egyáltalán nem lehetünk biztosak abban sem, hogy a költséges ütemezett alkatrészcserékkel képesek leszünk a váratlan meghibásodásokat elkerülni. E tanulmány az alapja egyébként az RCM (Reliability Centered Maintenance – Megbízhatóság Központú Karbantartás) gondolatkör megszületésének.

PV w100

Végül azt határoztuk meg, hogy az említett hűtőkondenzátorok csapágyait rendszeresen vizsgálni kell a rezgésdiagnosztika segítségével.

A történet tanulsága többek közt, hogy az emberek rendkívül könnyen visszatérnek a régi beidegződésekhez, megszokásokhoz. A változások fő mozgatórugóját a rendszerek megváltoztatása jelenti, de ez hatással van a vállalat működésének minden más területére. Az átalakulás akkor lesz tartós, ha a többi elem a közös értékek megváltozását vonja maga után, amihez viszont idő, és a hosszú távú célokat szem előtt tartó következetes munka szükséges.

mckinsey

A McKinsey féle 7S modell kitűnően írja le egy vállalat átalakulásának folyamatát

 

A következő hírlevelünk az OEE és veszteség-visszaszorítási kézikönyv összeállításának folyamatát mutatja be!

Amennyiben szeretne többet megtudni a TPM3-ról, vagy az eszközeinek alkalmazásáról, kérem, keresse Péczely Csaba vezető TPM-tanácsadót a +36-20/964-4648 telefonszámon vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

Ha tetszett a cikkünk, tekintse meg tematikus weblapjainkat is:

http://www.lean3.hu/

http://www.tpm3.hu/

http://www.karbantartasfejlesztes.hu/

http://www.stadiumtraineesystem.hu/

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium