TPM3 Series no.31

Sztori: „Ha nem leszek TPM csapattag, szétrúgom a …-t!”

TPM orientációs tréningjeinket előszeretettel szervezzük külső helyszínen, hiszen ilyenkor a napi nyolc óra képzés mellett rengeteg kötetlen beszélgetés is segíti az emberek szemléletmódjának, gondolkodásának megváltoztatását. A résztvevők megnyílnak, elmondják tapasztalataikat, aggályaikat, félelmeiket. Az őszinteség nagyon sokat ér, beszéljünk akár kollégák közti (pl. vezető-dolgozó), akár céges dolgozó-tanácsadó kapcsolatról.

Egyik tréningünkön egy esti beszélgetés során csocsó közben a következő kijelentésre lettünk figyelmesek: „Ha nem leszek TPM csapattag, szétrúgom a …-t!” A mondat egy gépkezelő hölgy szájából hangzott el. Aki „elszenvedte”: a cég termelési igazgatója.

A történet remekül szemlélteti, hogy egy jól sikerült képzés képes megteremteni az őszinte, nyitott légkört, illetve nagymértékben tudja motiválni a dolgozókat a közös célok elérése érdekében, így hatalmas lendületet adhat a TPM bevezetésének.

3. rész OEE projekt – Az állásidő kategóriák meghatározása

Az alapozó tréningek lezajlása után a következő feladatunk az OEE Rendelkezésreállási mutatójához kapcsolódó álláskódok meghatározása volt. Ezek kialakítását egy Workshop segítségével kezdtük meg. A korábbi képzések által érintett emberek vegyes összetételű csoportját (pl. gépkezelő, gépbeállító, karbantartó, stb.) hívtuk meg a napra, hogy minden terület elmondhassa a saját tapasztalatait. Az állásidőkódok meghatározása előtt különböző főcsoportokat határoztunk meg, mint pl. a tervezett jellegű állásidők, a szervezési problémák, vagy éppen a berendezések működéséhez köthető állásidők. Ezekbe a főcsoportokba soroltuk be a résztvevők által közösen összegyűjtött állásidő okokat (pl. autonóm karbantartás, anyaghiány, műszaki meghibásodás, stb.). Az egyes álláskódokhoz definíciót írtunk, meghatároztuk, hogy az adat hol érhető el, és ki az, aki ezt megbízhatóan biztosítani tudja.

 

Az OEE által kezelt fő veszteségforrások

Ez később, az OEE számítás modellezésénél is igen komoly jelentőséggel bírt. A forgácsoló területen már korábban is működtek álláskódok, de ezeket felül kellett vizsgálni, egyértelműsíteni, újrastrukturálni. A szereldében teljesen a nulláról indultunk, de a végeredmény itt is igen jó lett.

Természetesen a Workshop önmagában nem volt elegendő ezen feladatok tökéletes kivitelezésére, de alapelvünk, hogy „nem halat, hanem hálót adunk”. Nem konzerv megoldásokat tárunk az ügyfeleink elé, hanem megtanítjuk őket a TPM eszközeinek használatára, saját testreszabott rendszerük kialakítására. Eközben koordináljuk munkájukat, segítünk elkerülni az esetleges zsákutcákat.

Közeledett a pillanat, hogy végre OEE-t tudjunk számolni, de előtte még ki kellett alakítanunk az OEE-számítás modelljét. A szakirodalomban leírt OEE-számítási metódus egyértelmű, de mit tehetünk, ha:

  • az anyacég elvárásai eltérnek ettől?
  • az egyik területen gépesített az adatgyűjtés, a másikon papír alapú?
  • ha az adatgyűjtés túl sok adminisztrációval járna?

 

Számos ilyen, és ehhez hasonló kérdéssel találkoztunk munkánk során, amelyekről a következő részekben számolunk majd be!


Amennyiben szeretne többet tudni a TPM3-ról, vagy eszközeinek alkalmazásáról, kérem, keresse Péczely Csaba vezető TPM-tanácsadót a +36-20/964-4648 telefonszámon vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

 

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium